Op zoek naar gezond
Waarom wordt het voor ons en onze kinderen zo moeilijk gemaakt om voor gezond eten en drinken te kiezen?
Waarom wordt het voor ons en onze kinderen zo moeilijk gemaakt om voor gezond eten en drinken te kiezen?
Is het je wel eens opgevallen hoe veel ongezond eten en drinken er om je heen is? In supermarkten, op straat, in kantines op werk, school of sportvereniging, op het station. Overal wordt veel ongezond voedsel verkocht. Ook wordt er veel reclame voor gemaakt op radio, televisie, sociale media en buitenreclame.
We willen zelf kiezen wat we eten en drinken. Maar hebben we wel een eerlijke keuze als er zo veel ongezond voedsel om ons heen wordt aangeboden? Ongezond voedsel is meestal lekker, leuk verpakt, goedkoop en het ligt overal voor het grijpen. We worden steeds maar weer verleid om ongezond te eten en te drinken. Dat is niet goed voor ons en zeker niet voor onze kinderen.
Waarom wordt ongezond eten en drinken eigenlijk zo veel gepromoot en verkocht terwijl het niet goed voor ons is? Dat vragen drie bekende Nederlanders zich af. Zij zijn ook ouders en willen hun kinderen een gezonde toekomst bieden. Maar ze merken dat het heel lastig is om gezonde voedselkeuzes te maken. Ze zijn daarom een onderzoek gestart dat je hier kunt volgen. Herken je hun vragen en wat vind je van de antwoorden die ze krijgen? Ga jij ook mee op zoek naar gezond voedsel?
80%
Bijna 80% van het voedingsaanbod in supermarkten is ongezond
+40%
Groenten en fruit zijn de afgelopen jaren 40% duurder geworden
1,6 miljard
De voedingsmiddelenindustrie besteedt jaarlijks zo’n 1,6 miljard aan reclame en promotie, waarvan ongeveer 80% aan ongezonde voeding
Hier vind je enkele vragen over de documentaire serie en de bedoelingen hiervan
Deze campagne wordt georganiseerd omdat momenteel al meer dan 50% van de Nederlanders overgewicht heeft, vaak als gevolg van een ongezond voedingspatroon. En dat terwijl uit recent onderzoek blijkt dat gezond eten en drinken voor de grote meerderheid van Nederland (87%) belangrijk is.
Overgewicht en obesitas leiden tot een verhoogde kans op (chronische) ziekten, zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, maag-, lever-, darm- en nierziekten. Dit probleem wordt in de hand gewerkt door onze voedselomgeving. Hierin wordt te veel ongezond voedsel aangeboden en gepromoot.
In een ongezonde voedselomgeving zijn (bijna) geen gezonde voedselproducten te krijgen. Een paar voorbeelden:
Het voedselaanbod zou overal in Nederland overwegend gezond moeten zijn. Onze voedselomgeving moet daarom veranderen. Maar dat kunnen we niet zelf regelen. De overheid moet wettelijke maatregelen nemen die ervoor zorgen dat de balans wordt hersteld. Ook moet de voedselbranche meer en goedkopere gezonde voeding aanbieden en promoten. De gezonde keuze moet de makkelijke en betaalbare keuze worden.
De meeste mensen (87%) vinden gezonde voeding belangrijk maar gezonder gaan eten en drinken is voor veel mensen vaak moeilijk. We zijn nu eenmaal van nature ingesteld op lekker en vaak eten en als overal om ons heen veel meer ongezond dan gezond wordt aangeboden, wordt het wel heel moeilijk om voor gezond te kiezen. Daarom moeten we massaal de overheid en de voedselindustrie aanspreken op hun verantwoordelijkheden.
De voedselbranche en de overheid zijn terughoudend in het veranderen van de voedselomgeving. Het gaat allemaal heel langzaam. Als mensen in Nederland massaal aangeven dat ze een gezonde voedselomgeving (vooral voor kinderen) belangrijk vinden, dan zal de politiek daar ook meer aandacht aan besteden en wettelijke maatregelen gaan nemen.
Er is zo veel ongezond voedselaanbod dat bijna iedereen denkt dat dat normaal is. Die voedselomgeving verleidt ons tot ongezond eten en drinken. Ongezond voedsel is niet direct gevaarlijk voor de gezondheid, maar als je jarenlang ongezond eet en drinkt, wordt het risico dat je er ziek van wordt wel groter.
Veel mensen nemen aan dat alles wat supermarkten verkopen gezond is en niet schadelijk. Het is een vrij onbekend feit dat bijna 80% van de voedselproducten die supermarkten verkopen buiten de Schijf van Vijf (zie: Voedingscentrum) vallen en dat is niet gezond.
Het is ook nog eens moeilijk om precies te weten wat gezond is en wat niet. Op verpakkingen staat informatie die niet altijd begrijpelijk is en die niet vertelt of een product gezond is. De verpakking suggereert dat maar al te vaak, maar is het ook echt gezond?
We denken weloverwogen keuzes te maken over gezond eten en drinken en vinden dat we daar zelf verantwoordelijk voor zijn. Maar veel van wat we kopen doen we in een opwelling of omdat de reclame ons daar onbewust toe aanzet. Omdat er zo veel ongezonde voeding wordt verkocht en gepromoot, is het wel heel moeilijk om consequent voor gezond voedsel te kiezen. Kinderen zijn bovendien extra vatbaar voor de verleiding van zoete en vette voedingsmiddelen.
In ongezond voedsel zitten vaak veel suikers, zout en ongezonde vetten. Deze stoffen ervaart ons brein als prettig en belonend en ze zetten meestal aan tot meer eten. Heel moeilijk dus om daartegen in te gaan.
Om je heen zie je zo veel ongezond voedselaanbod en zo veel reclame voor ongezond voedsel dat het wel heel moeilijk wordt om dan te kiezen voor gezond voedsel. De voedingsmiddelenindustrie geeft jaarlijks maar liefst 1,6 miljard euro aan reclames waarvan 80% aan reclame voor ongezonde voeding.
Als je wat minder verleid wordt door al dat ongezonde eten en drinken, kun je beter kiezen voor gezond.
50%
50% van de volwassen Nederlanders heeft overgewicht
1 op de 8
1 op de 8 kinderen heeft overgewicht
Deze driedelige documentaire serie is gemaakt in opdracht van het collectief van gezondheidsfondsen binnen de Gezonde Generatie. De vier initiatiefnemers voor de gezonde voedselomgeving zijn:
We werken samen met deze strategische adviespartners:
Wil je meer weten over de ongezonde voedselomgeving? Kijk dan eens op www.gezondegeneratie.nl/gezondevoedselomgeving.
Heb je een vraag: mail die dan via onderstaand mailadres, je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
info@gezondheidsfondsen.nlDiena Halbertsma
Voorzitter Alliantie Voeding voor De Gezonde Generatie