Samenwerkende gezondheidsfondsen noemen het besluit van staatssecretaris Maarten van Ooijen om de preventietafel alcohol stop te zetten moedig en onontkoombaar
13 april 2023
Amersfoort 10 maart 2023 – Bijna driekwart van de Nederlanders vindt dat gezond leven duurder en moeilijker is dan ongezond leven. Daarnaast vindt 77% van de Nederlanders dat kinderen dagelijks veel meer ongezonde prikkels dan gezonde prikkels krijgen. De meerderheid is het erover eens dat gezond leven makkelijker en goedkoper moet worden gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse, in opdracht van 22 Samenwerkende GezondheidsFondsen. Vooral kinderen uit gezinnen met een laag inkomen hebben hierdoor minder kans op een gezond en gelukkig leven.
Om het voor ouders makkelijker te maken hun kind gezond en gelukkig op te laten groeien, starten 22 gezondheidsfondsen op 10 maart een campagne om het bewustzijn hierover te vergroten én te laten zien wat je kunt doen als overheid, bedrijf of maatschappelijke organisatie om de omgeving van kinderen gezonder te maken. Dit zorgt ervoor dat de toekomstige generatie langer gezond, de zorg betaalbaar en ons welvaartsniveau op peil blijft.
“Voor dit kabinet is de Gezonde Generatie één van de belangrijkste doelen in het preventiebeleid, maar de ontwikkeling van effectief beleid gaat te traag. De overdaad aan ongezonde prikkels maakt gezond leven en gezond opgroeien te moeilijk voor de jeugd en hun ouders. Juist voor kinderen is er in zo’n ongezonde omgeving geen sprake van vrije keuze. Daarom bundelen wij als gezondheidsfondsen de krachten met iedereen die samen met ons wil werken aan de Gezonde Generatie”, aldus directeur Gezonde Generatie Mark Monsma. “Het aantal (chronisch) zieken in Nederland neemt al jaren toe en het aantal jaren dat we in goede gezondheid leven gaat achteruit. Zo dweilen we met de kraan open. Het roer moet om. Daar is geen magie voor nodig, maar actie. Het feit dat de meerderheid van de Nederlanders dit ook vindt, is een krachtig signaal aan de politiek.” aldus Monsma.
Voor de Gezonde Generatie is een omgeving nodig die kinderen verleidt tot gezond gedrag. Waarin gezond eten en drinken aantrekkelijker en goedkoper wordt gemaakt. Een omgeving waarin we zorgen voor minder prestatiedruk op jongeren en met meer ruimte om te bewegen, rookvrij natuurlijk. Om dat mogelijk te maken is het nodig dat:
Bekijk hier de onderzoeksresultaten uit een groter publieksonderzoek van MarketResponse in opdracht van de Samenwerkende Gezondheidsfondsen: onderzoeksvragen bij persbericht 10 maart 2023.