Nieuws


17 november 2020

1 op de 7 jongeren heeft depressieve klachten

Mind en Hersenstichting starten Alliantie voor een Mentaal Gezonde Generatie

Maar liefst 1 op de 7 Nederlandse jongeren ervaart depressieve klachten die vaak gepaard gaan met paniekaanvallen, slaapproblemen en mindere (school)prestaties. Dit blijkt uit onderzoek van het Amsterdam UMC dat in opdracht van twintig gezondheidsfondsen is uitgevoerd. Om psychisch leed een halt toe te roepen en Nederlandse jongeren te helpen om mentaal gezond te zijn, starten MIND en de Hersenstichting de Alliantie voor een Mentaal Gezonde Generatie. Het doel: ervoor zorgen dat we de mentaal gezondste jeugd hebben in 2040. Als eerste wapenfeit overhandigt de Alliantie op 17 november, mede namens Nederlandse jongeren, een manifest aan de Tweede Kamer waarin het de politiek oproept om tot een Preventieakkoord Mentale Gezondheid te komen.

Lees meer.


3 november 2020

Jongeren sporten en bewegen veel te weinig en voelen zich daartoe ook onvoldoende aangemoedigd

Gezonde Generatie is de nieuwe partner van Olympic Moves. Het doel: álle jongeren in Nederland inspireren en de kans geven op een sportief, gezond en gelukkig leven

Jongeren bewegen en sporten veel te weinig. Uit onderzoek van MarketResponse, in opdracht van twintig gezondheidsfondsen, blijkt dat jongeren verschillende barrières ervaren om te bewegen en sporten. VMBO-leerlingen noemen de kosten als grootste belemmering. Leerlingen op HAVO/VWO geven aan dat ze te veel andere verplichtingen hebben. Alle jongeren ervaren weinig support vanuit hun omgeving. Rolmodellen die het gezonde voorbeeld geven zijn schaars en slechts 25% van de jongeren voelt zich aangemoedigd om meer te bewegen. Daar willen NOC*NSF en twintig gezondheidsfondsen verandering in brengen. Samen met TeamNL sporters gaan zij onder andere via ‘Olympic Moves’ jongeren inspireren om meer te sporten en bewegen. Het doel is om zo alle jongeren een eerlijke kans te geven op een sportief, gezond en gelukkig leven. Ongeacht opleiding, achtergrond, inkomen of beperking,

Lees meer.


20 oktober 2020

Gezondheidsfondsen en jongeren lanceren samen community 2K40

Amsterdam, 20 oktober 2020 – Samen met bekende en (nu nog) onbekende makers lanceren twintig gezondheidsfondsen op 20 oktober een community met de naam ‘2K40’. Deze community, gecreëerd voor en door jongeren, is onderdeel van het meerjarenprogramma ‘De Gezonde Generatie’ dat er de komende twintig jaar voor moet gaan zorgen dat de Nederlandse jeugd de gezondste van de wereld wordt, zowel fysiek als sociaal en mentaal.

De community wordt gelanceerd met een film waarin alle jongeren van Nederland worden opgeroepen om hun ideeën voor een gezonder leven te delen met #2K40. De film start met de stem van zangeres Naaz (22): ‘Als het zo doorgaat, is meer dan de helft van de Nederlanders chronisch ziek over 20 jaar… dat wil ik niet.’

Jongeren willen meer aandacht voor gezonder leven
De omgeving speelt een belangrijke rol en kan jongeren helpen en stimuleren om gezond te leven om zo het beste uit zichzelf te halen. Toch ervaren jongeren nu regelmatig het tegenovergestelde. Uit recent onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de supermarkten nog veel meer kunnen doen om gezonde voeding de makkelijkste keuze te maken. Iets waar gezondheidsfondsen voor pleiten, want uit onderzoek van MarketResponse, onder zowel jongeren (12-18 jaar) als volwassenen (18+), blijkt dat jongeren gezonder eten en drinken een hoge prioriteit geven. Er mag volgens hen ook meer aandacht komen voor het voorkomen van pesten en daarnaast vinden jongeren het belangrijker dan volwassenen dat de samenleving rookvrij wordt gemaakt en dat er harder wordt opgetreden tegen drugs. Kortom, jongeren willen op een aantal punten meer aandacht voor gezonder leven. De gezondheidsfondsen willen hen daarbij steunen, onder andere door de gezonde keuzes makkelijker en aantrekkelijker te maken én door samen met hen 2K40 te lanceren.

Bekende gezichten
In de oproepfilm zien we bekende en onbekende gezichten, onder wie artiesten Delany en Naaz en YouTuber Govert Sweep, die hun ervaringen, dromen en ambities uitspreken. Ze willen social media en de community 2K40 inzetten om samen een gezonder leven en een gezondere wereld te creëren. Ze roepen andere jongeren op om ook mee te bouwen en ideeën te delen. “Fysieke gezondheid is zo belangrijk. Ik merk zelf altijd wanneer ik lekker sport, goed opsta en lekker voor mezelf zorg, dat ik mij ook zo veel beter in mijn hoofd voel, met nieuwe ideeën kom, gelukkig ben, fit ben.” Aldus Govert (22). Zijn boodschap: “Wij kunnen dit! Jij kan dit, en doe het niet voor mij, doe het niet voor je ouders, maar doe het voor jezelf!

Lees meer.


13 oktober 2020

Kiezen voor gezond iets makkelijker bij Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza

 Superlijst Gezondheid laat zien dat supermarkten meer kunnen doen om gezond voedsel de makkelijkste keuze te maken.

“Superlijst Gezondheid” is de eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken. Het onderzoek laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver.

Het algemene beeld is dat supermarkten ongezonde keuzes nog te weinig ontmoedigen:

  • gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders is ongezond;
  • bij vrijwel alle kassa’s liggen snoep en chocola voor het grijpen;
  • supermarkten hebben zichzelf geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Het rapport wijst ook aan wat wél goed gaat bij individuele supermarkten. Zo is er een supermarktketen die bij de kassa geen ongezond voedsel meer aanbiedt en een andere keten die Disney-figuurtjes gebruikt om Schijf van Vijf producten aantrekkelijk te maken voor kinderen. In het algemeen blijkt dat elke supermarkt wel iets van anderen zou kunnen leren.

Deze conclusies blijken uit het vandaag gepubliceerde onderzoek dat is geïnitieerd en uitgevoerd door onderzoeksstichting Questionmark, in samenwerking met het Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie.

Lees meer.

Klik hier voor de pdf van het persbericht.

En lees hier meer over de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie


 

1 oktober 2020

Gezonde Generatie nieuwe partner Olympic Moves

Vanaf dit schooljaar neemt de Gezonde Generatie het stokje over van Coca-Cola Nederland als hoofdpartner van Olympic Moves. Olympic Moves is sinds 2003 uitgegroeid tot de grootse schoolsportcompetitie van het land en laat scholieren tussen de 12 en 19 jaar kennismaken met diverse vormen van sport en laat hen het plezier van samen sporten beleven. In een sfeer van Olympische waarden en passend bij de belevingswereld van jongeren kunnen zij zich via Olympic Moves fysiek,  mentaal en sociaal verder ontwikkelen. Er doen inmiddels ruim 350 middelbare scholen aan mee, wat bijna de helft is van alle scholen in Nederland. Met de komst van de Gezonde Generatie als hoofdpartner zal het programma in de komende jaren verder worden verrijkt en nog meer leerlingen, met en zonder een beperking, betrekken. De KVLO, NOC*NSF en de Gezonde Generatie zetten zich gezamenlijk in voor de ontwikkeling van Olympic Moves. Om hiermee een bijdrage te leveren aan de gezondste generatie in 2040.

“Partner worden van Olympic Moves was voor ons een logische keuze. Het sluit fantastisch aan bij wat wij met de Gezonde Generatie voor ogen hebben: jongeren het plezier van sport laten beleven. We vinden dit ontzettend belangrijk, want we zien dat steeds meer mensen chronisch ziek worden. Dat tij willen we keren en sport en beweging spelen daar een cruciale rol in. LO-docenten kunnen daar enorm veel in betekenen voor de jeugd. Daarbij vinden we dat ieder kind dezelfde kansen verdient. Ons doel is jongeren middels Olympic Moves te kunnen inspireren op het gebied van sport en beweging. En dat zij zich daardoor sterker, zelfverzekerder en natuurlijk gezonder gaan voelen”, aldus Mark Monsma, directeur van de Gezonde Generatie.

De Gezonde Generatie
De Gezonde Generatie is een initiatief van 20 gezondheidsfondsen en heeft als droom én ambitie om in 2040 de gezondste jeugd ter wereld te hebben in Nederland. Op zowel fysiek, sociaal als mentaal vlak. Hiervoor heeft de Gezonde Generatie de krachten gebundeld met NOC*NSF, een unieke samenwerking die mogelijk wordt gemaakt door Nederlandse Loterij.

22 september 2020

Investeren in sport en bewegen zorgt voor een energiek, inclusief en gezond Nederland

Sport en bewegen verdienen een belangrijkere plek in de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen. Sport en bewegen zijn immers cruciaal voor een energiek, inclusief en gezond Nederland. De preventieve kracht van sport is groot, maar kan nog beter benut worden. Hoe meer mensen kunnen sporten en bewegen, hoe gezonder de samenleving wordt en hoe meer kosten er uiteindelijk worden bespaard. Om deze gedachte kracht bij te zetten zijn op 22 september in Den Haag door 24 organisaties uit de sport, zorg en welzijn twee manifesten ondertekend, waarin het belang van sport en bewegen voor de samenleving wordt onderstreept. Bernique Tool, bestuurslid van de Samenwerkende Gezondheidsfondsen, ondertekende het Manifest ‘vitaliteit en gezonde leefstijl’ namens de 20 gezondheidsfondsen voor een Gezonde Generatie.

NOC*NSF ondertekent manifesten voor vitaliteit en gezonde leefstijl en voor inclusie en participatie

bron: NOC*NSF

 


30 juni 2020

Willen supermarkten echt dat we gezond zijn? Dan kunnen ze dat de komende twee jaar bewijzen.

Supermarkten beïnvloeden in grote mate wat hun klanten kopen. Dat biedt ze de kans om het Nederlands voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken. Het onafhankelijk onderzoek Superlijst maakt zichtbaar welke supermarkten voorop lopen en welke achterblijven, bijvoorbeeld in de verhouding gezonde en ongezonde producten in de aanbieding of met op kinderen gerichte reclames.

Vandaag start Superlijst. Een onafhankelijk onderzoek naar hoe supermarkten ons helpen gezond te eten. Super belangrijk voor het realiseren van een Gezonde Generatie.

Door Questionmark, samen met Hartstichting, Diabetes Fonds, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting Nederland.

Het persbericht: Persbericht_aankondiging_superlijst_gezondheid_


23 juni 2020

Geluk onder druk? Nederlandse jongeren ervaren meeste stress door school

Ervaren jongeren veel stress, prestatiedruk of emotionele problemen in Nederland? UNICEF liet hier 1,5 jaar lang onderzoek naar doen, en de resultaten zijn bekend!

De nummer één veroorzaker van stress blijkt door schooldruk te worden veroorzaakt. Daar kunnen we iets aan doen. Meer sporten en bewegen op school bijvoorbeeld. En leren hoe we met onszelf, elkaar én onze emoties om moeten gaan. Ook wel ‘sociaal emotionele vaardigheden’ genoemd.

Meer lezen kan op www.unicef.nl/gelukonderdruk


26 mei 2020

Video: TeamNL steunt de Gezonde Generatie

Gezonde Generatie, omarmd door NOC*NSF en mogelijk gemaakt door Nederlandse Loterij


20 mei 2020

NOC*NSF, Nederlandse Loterij en twintig gezondheidsfondsen bundelen de krachten
Jeugd in Nederland in 2040 de gezondste van de wereld

Nederland heeft in 2040 de gezondste generatie van de wereld. Zowel fysiek, als sociaal en mentaal. Deze ambitie van twintig gezondheidsfondsen wordt vanaf vandaag ook omarmd door NOC*NSF. Een bundeling van krachten die mogelijk is gemaakt door Nederlandse Loterij, in een tijd waarin we allemaal ervaren hoe belangrijk een goede gezondheid is.

Lees meer


3 maart 2020

Leerlingen, leerkrachten én gezondheidsorganisaties willen meer aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden in het onderwijs

Binnen het onderwijs moet meer aandacht komen voor sociaal-emotionele vaardigheden vindt 77% van de leerkrachten. Dit zijn vaardigheden die helpen bij het geloof in eigen kunnen, herkennen en beheersen van emoties, keuzes maken, aangaan van relaties met anderen en het kunnen omgaan met tegenslag. Dit blijkt uit een peiling onder leerkrachten in het basis-, voortgezet- en speciaal onderwijs die eind januari door MarketRespons werd uitgevoerd in opdracht van de Samenwerkende GezondheidsFondsen (SGF).

Lees meer